FAQGrySzukajUżytkownicyGrupyStatystykiRejestracjaZaloguj

 
 Ogłoszenie 





Poprzedni temat :: Następny temat
Poradnik (ver. 1)
Autor Wiadomość
Manveru 


Pomógł: 4 razy
Wiek: 34
Dołączył: 20 Lut 2008
Posty: 449

Wysłany: 2009-03-30, 14:35   Poradnik (ver. 1)

Korzystając z nudów w pracy postanowiłem sporządzić ten mini poradnik objaśniający polecenia drużynowe. Jest on raczej skierowany dla początkujących. Będzie to, mam nadzieję, pierwsza część dłuższego poradnika.

Na początek przypominam: polecenia indywidualne zawsze mają pierwszeństwo nad drużynowymi, więc jeśli każdemu piłkarzowi ustawiasz oddzielne polecenia, drużynowe są bezużyteczne.

Nastawienie - jest to generalne podejście zespołu do spotkania. Przesuwanie suwaka w prawo spowoduje, że będą nastawieni bardziej ofensywnie. Przy maksymalnym suwaku w prawo zespół praktycznie nie myśli o obronie i analogicznie - maksymalnie w lewo nie jest zbyt zainteresowany atakiem. Jest to bardzo ważny wskaźnik który powinien być modyfikowany pod przeciwnika - chyba, że używasz poleceń indywidualnych.

Swoboda taktyczna - suwak maksymalnie w lewo oznacza, że piłkarze będą w 100% trzymać się twoich założeń taktycznych, a przesuwanie go w prawo daje im trochę swobody. Opłaca się to wyłącznie, jeśli masz bystrych, kreatywnych zawodników, którym ograniczanie niską swobodą szkodzi.

Podania - mówi samo za siebie. Określa jakimi podaniami będzie grała twoja drużyna. Jest to bezpośrednio powiązane z tempem i szerokością gry, o czym później.

Tempo - określa jak szybko po otrzymaniu piłki zawodnik ją poda, ale ma też wpływ na rozgrywanie akcji.

Szerokość gry - jak szeroko będą grać piłkarze. Przykładowo, na małych boiskach lepiej grać wąsko, na szerokich - szeroko. Jest to dość logiczne.

Podania, Tempo i Szerokość są ze sobą bezpośrednio powiązane i zależne od siebie. Złe dobranie tych trzech wskaźników potrafi pogrzebać najlepiej nawet przemyślaną taktykę. Zazwyczaj opłaca się podzielić zadania na boisku pomiędzy swoich piłkarzy i indywidualnie ustawiać im te suwaki. Opiszę to bardziej szczegółowo innym razem, kiedy to zajmę się ustawieniami zawodników na boisku i sposobami gry.

Gra przy przeciwniku - jest to tzw. "pressing", czyli statystyka określająca, jak dużą presję zawodnicy będą wywierać na przeciwników i jak szybko rzucą się na nich w celu odebrania piłki. Statystykę tą też zwykle dobiera się drużynowo w zależności od formacji, gdzie defensywa ma niską, a tacy np. napastnicy wysoką. Dlaczego? Otóż dlatego, że im wyższa GPP, tym wcześniej zawodnik opuści przypisaną mu na boisku pozycję, by zastosować pressing, co potrafi stworzyć ci dziurę w formacji i dać przeciwnikowi świetną okazję do zdobycia bramki.

Gra na czas - to akurat wyjaśnienia nie wymaga. Ustawić na Rzadko, zwiększając podczas obrony wyniku.

Linia obronna - kolejny bardzo istotny wskaźnik. Określa jak bardzo wysunięci (lub cofnięci) będą obrońcy podczas twoich akcji ofensywnych. Większość ludzi błędnie przyjmuje, że bronić należy się zawsze z cofniętą linią, a atakować z wysuniętą. Prawda natomiast jest taka, że wysunięta linia obrony ma bardzo dużo plusów. Pozwala na odebranie piłki bliżej połowy przeciwnika, pozwalając szybciej zorganizować akcję. Duże jej cofnięcie spowoduje, że przeciwnik zacznie cię po prostu cisnąć, a w ten sposób dużo łatwiej stracić bramkę. Oczywiście czasem nie masz wyjścia i musisz cofnąć linię, bo np. twoi obrońcy są dużo wolniejsi niż napastnicy przeciwnika. Nie ma nic gorszego niż piłka ponad ich głowami, którą przejmuje szybki snajper i wypracowuje sobie sytuację 1 na 1. Wniosek: wysunięta linia obrony to świetna sprawa, ale POD WARUNKIEM, że masz piłkarzy szybkich (przynajmniej w porównaniu z napastnikami rywali) i dobrze ustawiających się. Zainwestuj w takowych. Opłaci się.

Odbiór - krótka piłka: suwak na środek i nie dotykaj go więcej. Dasz w lewo, będą problemy z odbiorem. Dasz w prawo, będą kartki. Środek jest bardzo optymalny i polecany.

Podawanie - określa którędy rozgrywane będą akcje twojej drużyny. Ustawia się to w zależności od taktyki.

Krycie - proponuję zignorować ten wskaźnik i ustawiać krycie indywidualnie każdemu piłkarzowi, który będzie to robić.

Podania do odgrywającego - sposób, w jaki kierowane będą piłki do odgrywającego. Na głowę - wysokie statystyki "gra głową" i "skoczność". Na dobieg - wysokie statystyki "szybkość" i "przyspieszenie". Do nogi - zawodnik wolny, który słabo gra głową, ale jest świetny technicznie.

Ścisłe krycie - defensywne polecenie zlecające piłkarzom dokładne krycie przeciwników. Jeśli grasz przeciwko mocniejszym przeciwnikom, albo twoi piłkarze są słabi w kryciu, WYŁˇCZ to!

Gra na odgrywającego i rozgrywającego nie wymaga chyba wyjaśnień, a po szczegółowe objaśnienie ich roli na boisku zapraszam innym razem.

Pułapki offsajdowe - jeśli nie wiesz co to, chyba pomyliłeś forum. Zaznacza się to grając z wysuniętą linią obrony, pod warunkiem posiadania zawodników, o których wspominałem wcześniej.

Kontrataki - nie ma nic lepszego niż szybka akcja z kontry, czyż nie? Niezupełnie. Kontrataki zaznacza się wyłącznie wtedy, gdyi twoja drużyna się broni. Jeśli grasz ofensywnie, nigdy tego nie zaznaczaj. Jeśli jednak zostajesz zepchnięty do obrony (lub sam z jakiegoś powodu grasz w ten sposób), kontrataki to świetna sprawa.

Koniec części pierwszej.
Ostatnio zmieniony przez Manveru 2009-04-10, 11:35, w całości zmieniany 1 raz  
 
   

* Serwer opłacany z reklam wyświatlanych na forum
Manveru 


Pomógł: 4 razy
Wiek: 34
Dołączył: 20 Lut 2008
Posty: 449

Wysłany: 2009-03-31, 14:35   

W pierwszym odcinku mojego serialu przerobiłem polecenia drużynowe. Dziś przedstawię, jak wykorzystać je w praktyce, ustawiając swoich grajków na boisku i tworząc własny zestaw taktyk. Zachaczymy też lekko o polecenia indywidualne, którymi dokładniej zajmiemy się w części trzeciej. Dowiecie się też, czy Rodrigo kocha Emanuelę. Zapraszam do lektury!


USTAWIENIE. JAKIE JEST NAJLEPSZE?

Krótka odpowiedź: zależy od drużyny.

Dłuższa odpowiedź: jeżeli jesteś nowym graczem, pierwsze czego potrzebujesz to szablon. FM09 bardzo to ułatwia dzięki podstawowym taktykom dołączonym do gry, które w tej edycji managera są dużo lepsze niż poprzednio! Wybierz taką, która najbardziej pasuje do twojej ekipy (biorąc pod uwagę tylko i wyłącznie ustawienie piłkarzy na boisku, poleceniami się chwilowo nie przejmuj). Wymaga to tylko podstawowej wiedzy o statystykach wymaganych na każdą pozycję, dostępnej choćby na tym forum. W razie potrzeby możesz dobrać sobie kilka formacji, grając np. ofensywnie diamentem, a defensywnie 442. Wbrew temu co niektórzy usiłują wmówić, nie będzie to miało negatywnego wpływu na twoich piłkarzy. Gotowy? Super. To jedziemy dalej.


U SIEBIE I NA WYJE?DZIE.. CZY TYLKO?


Wielu managerów ma podejście, że dla ich drużyny najlepsze będzie stworzenie dwóch taktyk: jednej do gry u siebie i drugiej na spotkania wyjazdowe. Nie jest to błąd, ale daleko mu do optymalnego podejścia. Zestaw taktyk dla twojej drużyny powinien składać się z 5 różnych, które zazwyczaj posiadają takie same ustawienie zawodników, ale różnią się poleceniami drużynowymi. Aktualnie wśród najlepszych managerów przyjął się podział na następujące taktyki: Standard, Atak, Obrona, Kontrola i Shut-up-Shop. Jest to terminologia powszechnie używana wśród większości tworzących taktyki i poradniki zachodnich managerów.

W tym miejscu warto wspomnieć, że wszystkie 5 ma jedną, dość istotną wspólną cechę: dzielą one zadania piłkarzy na boisku na obronne, wspomagające i ofensywne, po prostu grupując ich pod podobnymi poleceniami. To, którzy piłkarze są od czego, zależy od ustawienia. Musisz skorzystać ze swojego zdrowego rozsądku w tym zakresie i nie wyznaczać na przykład środkowego obrońcy jako zawodnika ofensywnego. Odnośnie ustawienia linii defensywnej, sugeruję zajrzeć do części pierwszej poradnika. To, co tam napisałem, odnosi się do każdej taktyki. Przypomnę też, że poniższe zalecenia odnoszą się w większości do poleceń drużynowych – indywidualnymi zajmiemy się innym razem.

Standard – znane też jako „balanced”, jest to ustawienie niejako pośrednie. Ani za bardzo defensywne, ani ofensywne. Zazwyczaj używane jest od początku meczu w celu „wybadania” przeciwnika. W tym systemie 3 piłkarzy jest stricte defensywnych (np. 2 środkowych obrońców i defensywny pomocnik), 4 wspomagających i 3 ofensywnych.

Nastawienie: proponuję lekko w prawo, tuż na początek Ofensywnego. Taktyka polegająca na wybadaniu przeciwnika nie może polegać na obronie, tylko musi być próbą zorientowania się, na ile można sobie pozwolić.
GPP: suwak mniej więcej na środku Normalnego będzie najbardziej optymalny.
Podania: defensywni piłkarze na Bezpośrednich, reszta – Mieszane. Obrona musi dokładnie oddać piłkę graczom wspomagającym, reszta jak na razie nie jest bardzo istotna, w końcu tylko badamy.
Tempo i Szerokość gry zawsze na Normalnym.
Kierunek podań: Mieszany.
Krycie: najlepiej żeby defensywni i wspomagający gracze robili za „plastry”, kryjąc 1 na 1, dzięki czemu ofensywni nie będą musieli kryć w ogóle i skupią się na ataku. Jeśli twoi piłkarze są za słabi na takie krycie, ustaw Strefowe. Oczywiście jeśli masz jakichś zawodników którzy twoim zdaniem poradzą sobie ze ścisłym kryciem, nie wahaj się z włączeniem go im.
Swoboda taktyczna: Defensywni Niska, wspomagający Normalna, atakujący Wysoka. Proste i logiczne. Można też pomyśleć nad daniem jednemu z ofensywnych piłkarzy „wolnego elektrona”, może to być na przykład ofensywny pomocnik jeśli takiego masz.
Kontrataki odradzam, Pułapki offsajdowe polecam, ale tylko pod warunkiem posiadania odpowiednich piłkarzy do tego.

Atak – tych poleceń używa się przeciwko drużynom słabszym od ciebie, lub po prostu wtedy, gdy potrzebujesz zagrać bardziej ofensywnie (np. podejmując ryzyko osłabienia defensywy by wzmocnić atak, bo akurat bardzo potrzebujesz tej jednej bramki). Osobiście bardzo często gram w ten sposób, ale to może dlatego, że nie lubię się bronić. Zazwyczaj stosuje się 3 defensywnych zawodników, 2 wspomagających i 5 ofensywnych.

Nastawienie: Ofensywne. Najlepiej suwak daleko w prawo, pod koniec Ofensywnego.
GPP: Jak wyżej. Ryzykowne, ale na tym polega ta taktyka.
Podania: defensywni krótkie (szybkie oddanie piłki do wspomagających), wspomagający mieszane (dzięki czemu postąpią różnie w zależności od sytuacji), atakujący bezpośrednie.
Gramy szybkim tempem i – jeśli to możliwe - szeroko.
Kierunek podań: skrzydłami. Jeśli tak się nie da (bo np. nie masz skrzydłowych albo boisko jest bardzo małe), możesz spróbować środkiem, ale nie jest to tak skuteczne.
Krycie: jak w Standardzie.
Swoboda taktyczna: jak wyżej. Wolny elektron dla dwóch lub trzech piłkarzy ofensywnych bardzo wskazany.
Kontrataki i pułapki jak w Standardzie.

Obrona
– mówi samo przez siebie. Do obrony wyniku i grze przeciwko mocniejszym przeciwnikom. Ogólnie odradzam granie w ten sposób i polecam zamiast tego Standard, no ale jeśli ktoś lubi.. Tutaj mamy 5 graczy defensywnych, 2 wspomagających i 3 atakujących.

Nastawienie: Defensywne.
GPP: najniższe Normalne lub niższe.
Podania: defensywni bezpośrednie, wspomagający mieszane, atakujący krótkie. Koniecznie tak a nie inaczej, to wynika z charakteru taktyki.
Tym razem gramy wolnym tempem i wąsko.
Kierunek podań: środek. Rozciąganie gry i gra skrzydłami podczas obrony wyniku to zły pomysł.
Krycie: nadal takie samo.
Swoboda taktyczna: ponownie bez zmian, tyle, że tym razem odradzam dawanie wolnego elektrona jakiemukolwiek zawodnikowi, CHYBA że jeden z twoich ofensywnych jest naprawdę znakomity i szkoda by było żeby się zmarnował.
Gramy oczywiście z włączonymi Kontratakami i bez pułapek.

Kontrola – czasem zdarza się, że grasz przeciwko duuużo słabszemu przeciwnikowi, który od początku meczu muruje bramkę i wyjątkowo ciężko strzelić im gola. Kontrola to ustawienie polegające na maksymalnym wykorzystaniu czysto piłkarskiej różnicy między twoimi piłkarzami a przeciwnikami, ale jednocześnie jest strasznie ryzykowne. Powinno być używane tylko i wyłącznie przeciwko dużo słabszym przeciwnikom skupiającym się całkowicie na obronie i generalnie jego celem jest kontrolowanie meczu bez strzelania na tak zwaną „pałę” i rozbijania się na defensywie rywali. Osobiście używam 2 defensywnych piłkarzy, 4 wspomagających i 4 atakujących.

Nastawienie: nieco niższe niż w Ataku, wyższe niż w Standardzie.
GPP: Normalne.
Podania: defensywni i wspomagający na Mieszanych, atakujący na Bezpośrednich.
Tempo normalne, szerokość.. szeroka ;)
Kierunek podań: Mieszany. Przeciwnik może bronić się na różne sposoby i różnymi ustawieniami, taki wybór jest po prostu najbezpieczniejszy.
Krycie: wciąż bez zmian.
Swoboda taktyczna: jak wyżej.
Oczywiście gramy bez kontrataków i pułapek offsajdowych.

Shut-up-Shop – znane też jako „park the bus”. Jest to ultra defensywne ustawienie stosowane w ostatnich 10-15 minutach meczu w celu obrony korzystnego wyniku. Nigdy, powtarzam, nigdy nie stosuj go wcześniej bo zostaniesz zmiażdżony. 6 defensywnych, 3 wspomagających i 1 ofensywny tym razem.

Nastawienie: jak w Obronie.
GPP: jak wyżej.
Podania: defensywni długie, wspomagający mieszane, atakujący bardzo krótkie (jak już musi podać to niech to będzie takie podanie, które ma największe szanse powodzenia).
Gramy BARDZO wolnym tempem i wąsko.
Kierunek podań: środkiem.
Krycie: wciąż bez zmian :P
Swoboda taktyczna: j/w.
Kontrataki to mus, pułapki offsajdowe wyłączamy – są zbyt ryzykowne.

Koniec części drugiej. Następnym razem zajmę się poleceniami indywidualnymi, w tym opiszę jak ustawić piłkarzy defensywnych, wspomagających i atakujących pod tym względem. Stay tuned.

PS. Rodrigo jest gejem.
 
   
Manveru 


Pomógł: 4 razy
Wiek: 34
Dołączył: 20 Lut 2008
Posty: 449

Wysłany: 2009-04-02, 15:09   

Wprawdzie powiedziałem, że przerobimy polecenia indywidualne, ale zdecydowałem, że wcześniej pojawi się.. FAQ, czyli najczęściej zadawane przez użytkowników pytania dotyczące taktyki, treningu i nie tylko! Pytania wziąłem z pamięci i mogłem coś pominąć, więc jeśli ktoś zna często zadawane przez graczy pytanie, którego nie uwzględniłem, proszę o PM z informacją.


JAKI TRENING JEST NAJLEPSZY?

Taki, który jest dopasowany do twojej taktyki. Musisz ustawić reżimy w ten sposób, aby każdy zawodnik trenował to, co jest mu potrzebne. Myślenie, że treningi ogólne dla danej pozycji są najlepsze, jest naiwne. Naprawdę konkretne efekty daje wyłącznie dopasowanie indywidualne.

JAKI EFEKT NA MOICH PIŁKARZY BĘDZIE MIAŁO CIˇGŁE ZMIENIANIE TAKTYKI?

Żadnego. Zero. Null. Nic kompletnie. Nie dajcie sobie nikomu wmówić, że jest inaczej, a osoby to głoszące odsyłajcie do SI, niech się z developerami kłócą.

TO CO W TAKIM RAZIE MOŻE MIEĆ NEGATYWNY WPŁYW?

Po pierwsze, brak zgrania. Zawodnicy muszą się zgrać >ze sobą<, nie z taktyką. Zbyt dużo nabytków w krótkim okresie czasu sprawi, że piłkarze mogą grać słabiej niż tego oczekujesz. O postępie w tym zakresie może poinformować cię asystent. W tym względzie radzę go słuchać.
Po drugie, JĘZYK. Jeśli np. do zespołu niemieckiego ściągniesz zawodnika który tego języka kompletnie nie zna, nie będzie on grał w pełni swoich możliwości dopóki się go nie nauczy. Jest to ważne szczególnie dla takich zawodników jak rozgrywający, kapitan zespołu czy.. bramkarz.

ALE W PIERWSZEJ POŁOWIE SEZONU KROIŁEM WSZYSTKICH RÓWNO, A W DRUGIEJ MAM PROBLEMY! GRAM Tˇ SAMˇ TAKTYKˇ, CO SIĘ DZIEJE!?

Sam sobie odpowiedziałeś. W tym momencie do akcji wchodzi czynnik zwany reputacją klubu. Jeżeli idzie ci bardzo dobrze, to – w zależności od tego jaką grasz drużyną i w której lidze – będzie ona szybciej lub wolniej rosnąć. W pewnym momencie drużyny, które wcześniej od początku meczu grały przeciwko tobie bardzo ofensywnie, zaczną podchodzić do meczów z tobą ostrożniej, grać inaczej. Wymaga to po prostu korekty poleceń przeciwko nim. Powtarzam: korekta poleceń (i twojego podejścia do meczu), a nie zmiana taktyki (chyba, że zmieniasz np. ze Standard do Atak, lub podobnie)!

JAK DUŻY WPŁYW NA GRĘ MAJˇ ROZMOWY MOTYWACYJNE? JAK JE PRZEPROWADZAĆ?

Ogromny. Co najmniej tak duży jak taktyka. Serio. Dobrze trafiona rozmowa motywacyjna potrafi z bandy patałachów zrobić prawdziwych terminatorów. Jestem pewien, że każdemu zdarzyło się, że w drugiej połowie słabo sobie radzący przeciwnicy nagle zaczęli ich ogrywać. Działa to oczywiście w obie strony. Jeśli „trafisz” z rozmową motywacyjną, możesz całkowicie odwrócić losy spotkania. A jak ją spartaczysz, zostaniesz rozjechany.
Niestety na chwilę obecną nie ma dobrego, sprawdzonego systemu rozmów motywacyjnych do FM09. Pamiętaj: nie zdawaj się zawsze na rozsądek. W tej grze są momenty, gdzie nie jest on wskazany i to właśnie jeden z nich. Wybranie – wydawałoby się – logicznej rozmowy może mieć efekt odwrotny do zamierzonego! Zawsze, gdy nie jesteś w 100% pewien co powiedzieć, nie mów NIC! Lepiej nic nie zyskać niż ryzykować dużą stratę.

JAK WAŻNE Sˇ INSTRUKCJE DLA PRZECIWNIKÓW?

Niezbyt. W większości są tylko dodatkiem. Dlaczego? Z dwóch powodów. Po pierwsze, bardzo często zdarza się, że twoi piłkarze są za słabi aby je wykonać i zmuszanie ich do tego może przynieść więcej problemów niż pożytku. To, że każesz kogoś „ściśle kryć” nie znaczy, że zawsze będą go dobrze pilnować i odbierać mu piłkę, tylko to, że jeśli twoi gracze nie są wystarczająco dobrzy by to robić, ów ktoś może im się po prostu urwać i rozpierniczyć ci ustawienie (bo np. środkowy obrońca poszedł go kryć zamiast pilnować). Po drugie, często zdarza się, że instrukcje te kłócą się z poleceniami danymi zawodnikom. Jest to związane z tym, co napisałem przed chwilą. Ustawisz takiemu napastnikowi pressing na często, obrońcy wesoło rzucą się na niego ignorując pozycję, gdzie powinni stać.. a ów snajper sobie ich wyminie lub poda do partnera z drużyny, który przez to stracił krycie. Z drugiej strony, ich umiejętne używanie (głównie możliwe tylko wtedy, gdy grasz bardzo dobrą drużyną) może okazać się całkiem pomocne.. chociaż czy ktoś naprawdę potrzebuje pomocy grając Chelsea czy innym Interem? Instrukcje są dość niedopracowane i moja rada brzmi: NIE UŻYWAJ ICH, CHYBA, ŻE NAPRAWDĘ WIESZ CO ROBISZ!

JAK WAŻNE Sˇ INFORMACJE UDZIELANE PRZEZ ASYSTENTA W TRAKCIE MECZU?

Przydają się, kiedy mówi np. którego piłkarza można ostrzej atakować, albo kogo zmienić bo się zmęczył. Można to sprawdzić samemu, ale zdawanie się na niego jest wygodniejsze. Wszystko inne możesz z czystym sumieniem zignorować. Pamiętaj, że to ty prowadzisz drużynę a nie on i jeśli mówi, że np. między formacjami jest zbyt duża dziura (co wynika ze zbyt dużych różnic w mentalności między formacjami), ale ty oglądając mecz jej nie widzisz, OLEJ go.

A CO Z KONFERENCJAMI PRASOWYMI?

Wyślij na nie asystenta i zapomnij że istnieją. Chyba, że lubisz bawić się w odpowiadanie ciągle na te same pytania. Efekt na morale? Odkąd gram w FM09 tylko JEDEN RAZ miałem sytuację, kiedy mój asystent powiedział coś, co zdenerwowało piłkarzy. W każdym innym przypadku reagowali pozytywnie. A asystentów miałem przeróżnych. Mówi samo za siebie.

JAKIE ZNACZENIE MA WZROST I WAGA?

Dla ciebie, jako gracza, jest to tylko ozdobnik. Gra używa np. wzrostu do określenia w pewnym stopniu Skoczności zawodnika. A że ten parametr wyraźnie widać jak na dłoni...

PODOBNO KAŻDY ZAWODNIK MA UKRYTE STATYSTYKI. CZYM ONE Sˇ I JAK JE PRZEJRZEĆ?

Legalnie: nie da się. Są to statystyki typu Profesjonalizm czy Lojalność. Sprawdzić je można tylko używając specjalnych programów, jak choćby powszechnie dostępne w internecie „scouty”.

TRYB TEKSTOWY, WALECZNE KROPKI I 3D. JAKI MAJˇ WPŁYW NA MECZ?

Wyłącznie czysto wizualny. Silnik meczowy jest wciąż ten sam.
 
   
Manveru 


Pomógł: 4 razy
Wiek: 34
Dołączył: 20 Lut 2008
Posty: 449

Wysłany: 2009-04-10, 11:34   

Witam ponownie! W dzisiejszej i prawdopodobnie ostatniej części poradnika powiem co nieco o poleceniach indywidualnych.

Na początek trzeba wyjaśnić jedną, istotna rzecz – polecenia indywidualne w dużym zakresie zależne są od taktyki którą grasz. Nie ma czegoś takiego jak zestaw poleceń idealny na każdą sytuację. Oprócz ustawienia, bardzo ważni są piłkarze których posiadasz. Musisz używać zdrowego rozsądku i nie kazać zawodnikom robić czegoś, w czym są słabi. Jeżeli na przykład ustawiasz swoim środkowym pomocnikom strzały z dystansu na często, to MUSISZ na tej pozycji mieć piłkarza, który to potrafi. Nawet jeśli wszystkie inne statystyki miałby na 20, niskie Strzały z dystansu oznaczają, że będzie marnować wszystkie piłki, które dostanie i zamiast szansy na bramkę będziesz miał bombę 10 metrów od niej. Nie licz na farta (bo może wpadnie...) tylko myśl.

Nastawienie – jest kilka szkół ustawiania Nastawienia w poleceniach indywidualnych. Najbardziej popularne (ale nie jedyne!) to Reguła Jedynkowa, Reguła Dwójkowa, Nastawienie Globalne i Nastawienie Pozycyjne.

Reguła Jedynkowa oznacza ustawienie wszystkim piłkarzom Nastawienia o 1 większego, niż pozycja niżej na boisku. Czyli na przykład jeśli twoi obrońcy mają 2, to defensywny pomocnik będzie miał 3, środkowy 4 i tak dalej. Istotne jest dopasowanie tego do taktyki i po prostu sprawdzenie, gdzie na boisku biega sobie dany piłkarz w stosunku do pozostałych. Przy takim nastawieniu zawodnicy grają dość blisko siebie, co ułatwia choćby grę szybkim tempem i krótkimi podaniami, oraz jest przydatne, jeśli twoi piłkarze nie są bardzo kreatywni i muszą grać ostrożniej.

Reguła Dwójkowa działa na podobnej zasadzie co poprzednia, tyle, że różnica w Nastawieniu wynosi 2. Ze względu na większe różnice między formacjami (obrona>atak) jest bardziej wyważona i uniwersalna.

Nastawienie Globalne to wyłączenie wszystkim zawodnikom indywidualnego Nastawienia, by grali na drużynowym. Zawodnicy będą atakować i bronić się jako całość. Brzmi super, tyle, że brak konkretnie określonego Nastawieniem podziału obowiązków może prowadzić do dziur w defensywie i podatności na kontry, a to oznacza, że próba używania takiego Nastawienia w słabej drużynie jest samobójstwem.

Nastawienie Pozycyjne nie ma określonej różnicy w Nastawieniu między formacjami. Generalnie polega na tym, aby zawodnicy wyznaczeni do obrony, wspomagania i ataku (o których pisałem w poprzednim odcinku) mieli własne Nastawienie. Ułatwia im to współpracę i pozwala skupić się na wyznaczonych zadaniach. Oczywiście jeśli chcesz grać w ten sposób, musisz koniecznie oglądać spotkania swojego zespołu (choćby towarzyskie) i pilnować, czy między formacjami nie ma dziur.

Od powyższych reguł są wyjątki związane z pozycjami specjalistycznymi o których napiszę za chwilę.

Swoboda taktyczna, Podania, GPP i Odbiór – patrz drużynowe.

Rajdy i Rajdy z piłką – wskaźniki te są ze sobą powiązane i prawie zawsze ustawiane na tym samym poziomie. Wyjątkami są piłkarze, którzy tragicznie dryblują i ich próby Rajdów z piłką wciąż kończą się stratą. Generalnie zawodnicy defensywni mają je na Rzadko, wspomagający na Mieszane, a ofensywni – Często. Trzeba oczywiście pamiętać o pozycjach. Jeśli chodzi o ten konkretny wskaźnik, to środkowi obrońcy i ewentualni defensywni pomocnicy zawsze mają zadania defensywne. Boczni obrońcy mogą pełnić wszystkie 3 role, podobnie jak środkowi pomocnicy. Skrzydłowi zazwyczaj są wspomagający lub ofensywni, a ofensywni pomocnicy i napastnicy praktycznie zawsze ofensywni.

Strzały z dystansu – mówi samo za siebie. Pozwalaj na to piłkarzom tylko wtedy, gdy mają tą statystykę przynajmniej na poziomie 15.

Prostopadłe podania – zawodnikami wykonującymi prostopadłe podania są w większości taktyk środkowi pomocnicy, ofensywny pomocnik i cofnięty napastnik (o którym za chwilę). Jeśli grasz wąsko i środkiem, prostopadłe podania powinieneś też dać bocznym pomocnikom, a także bocznym defensywnym pomocnikom (jeśli ich używasz).

Dośrodkowania – polecenie dla zawodników grających po bokach, przy linii końcowej boiska. Zazwyczaj są to skrzydłowi, czasem też boczni obrońcy (jeśli pełnią zadania ofensywne). Uważaj komu to ustawiasz. Nie chcesz żeby ci środkowy obrońca ruszył skrzydłem w celu dośrodkowania. Nie jest złym pomysłem ustawienie pozostałym ofensywnym zawodnikom dośrodkowań na „Mieszane”, o ile oczywiście są w stanie je wykonywać.

A skąd dośrodkowywać? To bardzo proste. Skrzydłowi i boczni obrońcy z linii końcowej, pozostali – z pola. Wiąże się to oczywiście z ich pozycjami na boisku, dlatego takie ustawienie jest najbardziej optymalne.

Zamiana pozycji – zazwyczaj opłaca się ustawiać to TYLKO napastnikom, wtedy i wyłącznie wtedy, jeśli mają te same polecenia. Czasem można pokusić się o wymianę np. ofensywnego pomocnika ze środkowym pomocnikiem, ale pod warunkiem, że zawodnicy którzy się wymieniają są równie dobrzy na obu tych pozycjach. Wyjątkiem są sytuacje, kiedy masz np. jednego napastnika szybkiego, a drugiego wolnego, za to dobrze grającego głową. Jeśli przeciwnik pokryje pierwszego szybkim obrońcą a drugiego dobrze grającym głową obrońcą, zamiana pozycji może zrobić im niemiłą niespodziankę J Sprawdzaj przed rozpoczęciem meczu jakich obrońców ma przeciwnik i zwracaj uwagę na to, w jaki sposób cię kryją.

Krycie – zasada jest prosta: ci, którzy mają kryć przeciwników, powinni być na Strefowym, CHYBA że są wystarczająco dobrzy, aby robić to indywidualnie. Ponownie, musisz po prostu sprawdzić jak dobry jest np. twój obrońca w porównaniu do zawodnika którego miałby kryć. Z kryciem indywidualnym wiąże się jeszcze jedna sprawa: AI lubi w trakcie meczu zmienić taktykę i przesunąć sobie np. napastnika na skrzydło. Jeśli nie zareagujesz i nie zmienisz krycia, możesz bardzo się zdziwić, kiedy twój środkowy obrońca dzielnie ruszy kryć skrzydłowego zostawiając dziurę na środku.

Ścisłe krycie – jak w drużynowych.

Wolny elektron – nie wiem co za młot przetłumaczył „Free role” jako „Wolny elektron”. Prawdopodobnie za dużo nasłuchał się naszych komentatorów. W każdym razie, włączenie piłkarzowi Wolnego elektrona sprawi, że będzie on robić na boisku to, na co akurat ma ochotę, ignorując twoje polecenia. Bądź bardzo, bardzo ostrożny używając jej. Nigdy w życiu nie dawaj tego zawodnikowi, który pełni rolę defensywną w taktyce. Zawsze zwracaj uwagę na statystyki Mentalne piłkarza, przede wszystkim Błyskotliwość, Kreatywność i Decyzje.

Przetrzymywanie piłki – krótko: włączaj to rozgrywającemu, cofniętemu napastnikowi i czasem odgrywającemu (jeśli jego zadaniem jest przedłużanie akcji a nie ich kończenie).


POZYCJE SPECJALNE

Poza podstawowym podziałem na obrońców, pomocników i napastników musisz zwrócić uwagę na pozycje specjalne.

Bramkarz – tak, to też jest takowa J Generalnie bramkarzy dzieli się na „normalnych” (ustawionych bardzo defensywnie, tak, by po prostu stał między słupkami i łapał piłki) oraz „sweeper keeper”. Ten drugi operuje trochę wyżej na boisku niż jego zwykły odpowiednik, odpowiednio zmieniając część poleceń z Rzadko na Mieszane. Jest to bardzo sytuacyjne i używane głównie wtedy, gdy masz bardzo wysuniętą linię obrony. Gram tak czasem, ale dla osób które pocą się na samą myśl o bramkarzu za bardzo wychodzącym z bramki, nie jest to dobry pomysł.

Defensywnie nastawiony środkowy pomocnik (aka MCd) – jest to zawodnik defensywny, ale jednocześnie nie tak bardzo jak defensywny pomocnik. Zazwyczaj to przez niego przechodzą wszystkie akcje, dlatego jest świetnym kandydatem na rozgrywającego. Ustawia mu się polecenia defensywne, ale ze strzałami z dystansu, dośrodkowaniami i prostopadłymi podaniami na Mieszane lub Często.

Ofensywnie nastawiony środkowy pomocnik (aka MCa) – ten pan operuje na podobnej zasadzie co ofensywny pomocnik, z jedną różnicą: nigdy nie ustawia mu się Rajdów i Rajdów z piłką na Często, aby za bardzo nie oddalał się od pozycji początkowej.

Cofnięty napastnik – zawodnik łączący pomoc z atakiem. Przy ustawianiu indywidualnego Nastawienia należy pamiętać, by traktować go jako oddzielną pozycję. Piłkarz ten zamiast wbiegać z piłką na pole karne, dostaje ją trochę wcześniej, przetrzymuje i wystawia do drugiego napastnika, lub innego dobrze ustawionego piłkarza. Dobrze by było, żeby był silny i umiał dobrze huknąć z dystansu.

Rozgrywający – piłkarz przez którego przechodzi mnóstwo podań. Zazwyczaj to on rozpoczyna akcje twojej drużyny. Powinien mieć bardzo wysokie umiejętności Mentalne i Techniczne, przez co jeśli nie grasz przynajmniej dobrym klubem możesz nie mieć odpowiedniego piłkarza na to stanowisko. Najlepszym kandydatem na rozgrywającego jest środkowy pomocnik lub ofensywny pomocnik, rzadziej defensywny pomocnik.

Odgrywający – może on spełniać dwa zadania: kończyć akcje lub przedłużać je. W pierwszym przypadku operuje jako zwykły napastnik, a w drugim jako cofnięty napastnik. Wspomnę, że ta druga opcja jest fenomenalna w FM07.

I to by było na tyle. Mam nadzieję, że ten poradnik pomoże wam lepiej zrozumieć polecenia drużynowe i indywidualne. Pytania? Sugestie? Wątpliwości? Zapraszam do topicu obok.
 
   
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FMStyl created by Zadbah & INIM. Done for FMForum.pl
Najlepsze DemotywatoryDarmowy KatalogSex Randki
Kamerki dla dorosłych